Internet is booming. Er wordt flink wat afgesurft op het web. In 2017 is het dus een absolute must om over een goede website te beschikken voor al die internationale bezoekers.
De klant is koning en wie aan de top wil staan voor wat betreft klantervaring doet er goed aan om websitelokalisatie een integraal onderdeel te laten zijn van de bedrijfvoering. Wie zijn je kopers? Waar komen ze vandaan? Voor wie ontwerp je je website?
Bevind je je op de internationale markt, dan moet je je op meer dan één specifieke locatie focussen. Het aantal internetters stijgt wereldwijd en in de komende jaren zal meer dan de helft van de wereldbevolking toegang hebben tot het internet. Dat betekent automatisch dat er dagelijks meer en meer mensen in aanraking kunnen komen met jouw producten en diensten. Des te meer reden om je website zo in te richten dat iedereen vanuit elke uithoek van de wereld zich welkom voelt op jouw website.
Hieronder vijf manieren waarop websitelokalisatie bij kan dragen aan het behalen van je online doelen:
1. Gelokaliseerde en vertaalde content wekt vertrouwen
Wanneer klanten bijvoorbeeld een merk volgen via social media wordt er veel waarde gehecht aan gepersonaliseerde content. Zorg je er dus voor dat elke publicatie aangepast is aan de locatie en de cultuur van je doelgroep. Op deze manier zul je een betere vertrouwensband opbouwen en straalt je merk betrouwbaarheid uit.
Hetzelfde geldt voor websites. Een gelokaliseerde website met vertaalde content zal de best mogelijke ervaring bieden voor je potentiële klanten. Iets in je eigen taal lezen én begrijpen is fijner dan dezelfde informatie in een vreemde taal.
2. Websitelokalisatie levert je meer op
Omdat klanten aanbiedingen en voordelen van aangeboden producten beter begrijpen wanneer ze deze in hun eigen taal lezen, zullen ze eerder geneigd zijn een aankoop te doen. Een gelokaliseerde website zal meer opleveren dan een website in een, voor je doelgroep, vreemde taal omdat het in de natuur van de mens ligt iets te vertrouwen waarmee ze een band voelen.
3. Het geeft je marketing een boost
Zonder een goede lokalisatie kunnen zelfs de beste marketingcampagnes mislukken en niet de verwachte resultaten opleveren. Stel dat je doelgroep niet echt goed Engels spreekt, dan zal zelfs een geweldige advertentie niet de boodschap van je merk kunnen overbrengen.
Alleen lokalisatie kan een onderscheid maken tussen een goed gebouwde website en een site die succesvol zakendoet over de hele wereld. Bovendien is lokalisatie een eenvoudige en snelle manier om je producten aan de man te brengen.
4. Zakendoen zonder schaamte
Het gebeurt nog steeds geregeld dat verkeerd vertaalde content meer schaamte opwekt dan dat het geld oplevert. Zo kunnen er woorden zijn die men liever niet gebruikt in het openbaar in bepaalde landen en culturen, maar welke toch verschijnen op je website omdat het een letterlijke vertaling betreft. Om woorden die als beledigend te boek staan te vermijden, raden we je aan het juiste vertaalbureau in te zetten. Buro Technische Vertalers is specialist in websitelokalisatie.
5. Geef om je lokale klanten
Websitelokalisatie kan worden samengevat als een manier om lokale klanten te laten zien dat je om ze geeft. Door je website te lokaliseren op regio of land, geef je je producten toegevoegde waarde. Je kunt je klanten laten zien dat je hun cultuur, taalkundige bijzonderheden en tradities respecteert.
Lokalisatie helpt je om je bedrijf een boost te geven en je een concurrerende positie te geven op de lokale markt. Klanten zijn eerder bereid producten te kopen of diensten af te nemen van een bedrijf dat investeert in lokale klanten dan bij bedrijven die dat niet doen.